Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

22. 9. 2017

Ford a Virginia Tech Transportation Institute testují světelné signály pro komunikaci mezi autonomními vozy a ostatními účastníky silničního provozu

Pokynutí hlavy, mávnutí rok, probliknutí světel. Řidiči a chodci mají celou řadu způsobů, jak spolu komunikovat a jak se např. vzdát přednosti v jízdě. Jenže co když se jako chodec setkáte s autonomním vozidlem? To na vás nezamává. Modrý ovál proto začal spolupracovat s Virginia Tech Transportation Institute na možnostech komunikace mezi autonomními vozidly a ostatními účastníky silničního provozu.

Jednoduchým řešením by byl text. Naráží ovšem na jazykovou bariéru

Pokud se autonomní vozidlo chystá k určitému manévru, je jednoduchou možností o takové skutečnosti informovat ostatní účastníky provozu pomocí nápisu. Ten by mohl znít velice jednoduše, např. "Jeď!". Problém ale je, že by všichni lidé museli daný jazyk ovládat. A to vzhledem k jazykovým bariérám předpokládat nelze. A schůdnou alternativou by podle Fordu a Virginia Tech Transportation Institute nebyly ani symboly.

Schůdnou alternativou mohou být světelné signály

Fungovat by naopak mohly světelné signály. Ostatně nebylo by to nic nového. Už dlouho používáme blinkry, výstražné trojúhelníky či třeba probliknutí dálkových světel. Pomocí standardizovaných světelných signálů by se kolemjdoucí či ostatní účastníci provozu dozvěděli např. o tom, že je auto v autonomním režimu, či třeba že se zrovna chystá rozjet. Během experimentu byly použity tři světelné signály a zkoumalo se, jak na ně ostatní zareagují:

  • Dání přednosti: chystá-li se autonomní vozidlo dát přednost a tedy zastavit, rozsvítí se dvojice světel, které se pak pohybují ze strany na stranu;
  • Autonomní režim: pohybuje-li se vůz v autonomním režimu bez řidiče, bude svítit nepřerušovaně bílé světlo v horní části čelního skla;
  • Rozjezd: Rychlé blikání bílého světla bude značit úmysl autonomního auta uvést se do pohybu

Hlavní roli v experimentu hrál řidič oblečený jako sedadlo

Na maškarních bálech a tematických večírcích se lidé běžně oblékají jako Napoleon, Fred Flinstone či třeba jako Lisa Simpsonová. Ovšem že by se někdo oblékl jako sedadlo, to se jen tak nevidí. Přitom taková byla realita. Při experimentu, který proběhl na severu Virginie, byl řidič Fordu Transit Connect oblečen tak, že připomínal sedadlo. Testovalo se totiž v reálném provozu, nikoliv např. v simulovaném městečku Mcity. Účelem bylo zjistit, jak ostatní účastníci provozu zareagují na výše popsané světelné signály vycházející z vozu, který se tvářil jako autonomní.

Transit Connect pak byl prošpikován řadou kamer s vysokým rozlišením, které snímaly dění v okolí v úhlu 360° s tím, že dalším účelem experimentu bylo zjistit, zda ostatní řidiči a chodci reagují jinak, dostanou-li se do kontaktu s autonomním vozem, a případně jak.

Celkově experiment trval 150 hodin s tím, že v hustě zalidněném městském prostředí Arlingtonu ve Virginii ujel řidič oblečený jako sedadlo kolem 2800 kilometrů. Světelné signály byly aktivovány více než 1650 krát, a to na křižovatkách, průjezdech, parkovištích, garážích atd.



Novinky