Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

24.11.2017

Ford Focus RS a Ford RS200 - dva vypečené kousky, které používá Ken Block na každodenní dojíždění

Kena Blocka, známého výtržníka za volantem, netřeba dlouze představovat. Temperamentní Kaliforňan stojí např. za seriálem Gymkhana, kde rajtuje dveřmi napřed více než v přímce. Ve svých videích Block zpravidla "gumuje" ve speciálně upravených autech, např. Fordu Mustang Hoonicorn RTR V2 s výkonem 1400 koní. Ovšem v čem jezdí Block nakupovat, jsme až donedávna nevěděli.

Ken Block v běžném provozu

Jakkoliv exstaticky a uvolněně mohou Blockovy kousky působit, vždy se jedná o pečlivě připravené projekty. Jeho tým si pronajímá silnice, kde není běžný provoz. Využívají se auta, která by neměla šanci dostat běžnou silniční homologaci. Ovšem i Block je jenom člověk a také si potřebuje občas nakoupit, zajet k lékaři či třeba odvézt děti do školy. Prostě potřebuje se vydat coby běžný motorista do běžného silničního provozu. A to s bláznivým Hoonicornem nejde. Na Uber ani na taxislužby ale odkázaný není. Ke každodennímu dojíždění využívá Focus RS a dále unikátní Ford RS200.

Ne Focus RS, ne Escort RS2000. Ford RS200 je samostatný model

Zarytí fanoušci modrého oválu RS200 znají. Jde o doslova kultovní model Fordu, který přitom vznikl v podstatě náhodou. Ford na počátku 80. let přemýšlel, jak vylepšit svůj závodní Escort. Zpočátku auto neslo výrobní název Escort RS 1700T. Nakonec ale došlo k tak výrazným změnám, že už se jednalo o nový model. Ten závodní divize modrého oválu pojmenovala poměrně stroze jako Ford RS200. Jízdní projev ale byl ale impozantní. Poháněná byla všechna čtyři kola, uprostřed uložená přeplňovaná osmnáctistovka dávala v civilní verzi 250 koní, v závodní úpravě pak 350, příp. 450 koní. Na vývoji vozu se podíleli lidé, kteří měli zkušenosti z F1.

Vyrobeno 200 exemplářů Fordu RS200

Celkově bylo Fordu RS200 vyrobeno, jak napovídá název, 200 kusů. Bylo to dáno tehdejšími požadavky FIA. Organizace nařizovala, aby každý závodní vůz soutěžící v rámci (dnes legendární) skupiny B existoval v alespoň 200 exemplářích určených a homologovatelných pro běžné silnice. Z celkového počtu dvou set vyrobených exemplářů prošlo 24 úpravou označovanou jako "E" či "E2". Tato auta se pak účastnila řady závodů. Martin Schanche s Fordem RS200 E2 upraveným na výkon přes 650 koní např. zvítězil v rallycrossu v roce 1991. Vůz si vzal na paškál také tým seriálu Top Gear. Známý moderátor s ním během testu dokonce vyletěl z tratě.



Novinky