Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

5. 9. 2018

Z rodinného sedanu závodní legenda. Takový byl Ford-Lotus Cortina

Ford Cortina 1500 vyráběný v 60. letech britskou odnoží detroitské automobilky byl populární a cenově dostupný rodinný model. Jeho zhruba 65 koní bylo na tehdejší dobu zajímavé číslo (především pokud jej srovnáme s vozy československé provenience). Na závodění to ale bylo málo. A tak přišel Colin Chapman, zakladatel legendární automobilky Lotus. S Cortinou si trochu pohrál a výsledek byl strhující. Z vozu později pojmenovaného Ford-Lotus Cortina se stala legenda automobilových závodů.

Chapman chtěl stavit své vlastní motory

Chapman, který v roce 1952 založil automobilku Lotus známou např. pro své modely Esprit či Exige, chtěl na počátku 60. let vyrábět své vlastní motory. Vzhledem k finanční náročnosti takového řešení ale zvolil alternativu ve formě úpravy cizího motoru. Konkrétně šlo o 1,5l čtyřválec od Fordu montovaný např. do modelu Cortina. Ten v základu produkoval pouze 65 koní. Chapmanovi a jeho vývojovému týmu se ale podařilo z motoru dostat zhruba 105 koní. To se sice stále nemusí jevit jako závratné číslo. Je ale třeba říct, že se jednak nacházíme v Evropě na začátku 60. let minulého století. A za druhé Chapman pro svá lehká sportovní auta ani více nepotřeboval. Ke zvýšení výkonu přispěla např. dvojice karburátorů Webber. Mírně se zvětšil objem. Vyměněna byla také hlava válců.

Nadšenec, kterého najal Ford

Chapmanovy iniciativy si brzo všiml i Ford. Automobilka usoudila, že má upravená Cortina velký závodní potenciál, a proto si Lotus najala k tomu, aby vylepšeným motorem osadil celkem 1000 modelů Ford Cortina. Upraven byl samozřejmě také podvozek, a to tak, aby vůz vyhovoval požadavkům pro závodní speciály třídy 2. Auto, které bylo označeno jako Ford-Lotus Cortina (dnes se mu běžně říká jen Lotus Cortina), se pak v rámci dané třídy stalo jedním z nejúspěšnějších vozů. Za jeho volantem se vystřídali takové hvězdy jako Jim Clark či “létající Skot” Jackie Stewart, který se proslavil coby pilot i vlastník stáje v rámci formule 1.

Hvězda závodní dráhy i televizních pořadů

Ford-Lotus Cortina se stále těší velké slávě, minimálně tedy mezi automobilovými nadšenci a znalci. Samostatný díl mu věnoval Jay Leno ve své “Garáži” (šlo o pečlivě zrenovovaný kousek, který aktuálně vlastní Lenův hlavní mechanik Jim Hall). Testovali jej v Top Gear i ve Fifth Gear.



Novinky