Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

29.10.2018

Jeden z nejúspěšnějších automobilových designérů odchází z branže

J Mays sice není tak slavný jako třeba Pininfarina. Do moderních dějin automobilového designu se ale zapsal nesmazatelně. Začínal u Audi, odkud přešel do BMW a nakonec Fordu. Muž, který byl zodpovědný za designové směřování celé skupiny Ford (pod kterou svého času spadaly i třeba automobilky Jaguar, Land Rover či Aston Martin), pro modrý ovál pracoval v letech 1997-2013. Po pěti letech na pozici poradce opět míří do vrcholných korporátních sfér. Jeho zaměstnavatelem ale bude – poněkud překvapivě – Whirlpool.

Začátky u německých automobilek

Mays začal svoji designérskou kariéru psát u Audi, které tvořilo součást koncernu VW. Z jeho pera pochází např. koncept Audi Avus Quattro, který se stal předlohou pro model TT. Volkswagen Concept 1, jehož vývoji Mays šéfoval, pak skupina využila při oživení broukovské legendy ve formě modelu New Beetle. Podílel se také na designu Audi 100, VW Golf či Polo. U BMW na začátku 80. letech dával zevnějšek řadě 5 a také sportovní řadě 8.

16 let u Fordu

Mays přešel k modrému oválu v roce 1997, kdy se stal viceprezidentem pro design (jeho předchůdcem byl Jack Telnack). Rozhodoval o designovém směřování nejen Fordu, ale také dalších automobilek, které byly součástí skupiny či nad kterými měl Ford kontrolu (Mercury, Lincoln, Volvo, Jaguar, Land Rover, Mazda a Aston Martin). Za zmínku stojí neotřelý koncept Ford Fairlane, který se s nikterak výraznými změnami dostal do výroby jako Ford Flex, či třeba Shelby GR-1 koncept.  Mays byl zodpovědný také za designové směřování u vozu Aston Martin DB9, první (tj. předchozí) generace Fordu GT, třetí generace modelu Focus či třeba šesté generace Fordu Mustang.

Pračky a lednice

Pokud byste čekali, že Mays před důchodem vyrazí třeba k Ferrari, mýlíte se. Tedy nic asi není vyloučeno. Minimálně v nejbližší době jsou ale jeho plány jiné. Podepsal totiž smlouvu u známého výrobce domácího příslušenství Whirlpool s tím, že nástupním dnem má být podle dostupných informací 15. říjen. Tedy den, kdy se Mays narodil. Designér v souvislosti s novou pracovní pozicí prohlásil, že jeho zájmy přesahují hranice automobilového světa, a proto ho nabídka zaujala. V korporaci bude zastávat pozici viceprezidenta pro design a šéfdesignéra. Jeho oficiálním posláním bude (dle vyjádření firmy) “reflektovat přání a požadavky spotřebitelů do designových konceptů příští generace”.

Tak doufejme, že se mu bude dařit.



Novinky