Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

13.06.2014

Sochař ztvárnil první generaci Fordu Mustang z hliníku

Sochy politiků, spisovatelů, umělců či třeba sportovců už dnes nikoho nepřekvapí. O jistou míru pozdvižení se sice ještě může postarat třeba sousoší se zvířecími motivy, ani to už ale dnes není ničím unikátním. Ovšem hliníková soška první generace legendárního Fordu Mustang vydaná navíc v rámci limitované edice k jeho 50. výročí se jen tak nevidí.

Limitovaná edice pro sběratele

Autorem sošky je Robin Bark, jihoafrický průmyslový designér, grafik a také pedagog. Bark v současnosti žije a pracuje ve Velké Británii. Jeho uměleckou doménou jsou především kovy, ale velmi obstojně dokáže zacházet i třeba s keramikouHliníkové zpracování dnes již ikonické první generace Fordu Mustang by se mělo stát oblíbeným artiklem mezi sběrateli. Bark totiž byl jeho vytvořením pověřen přímo automobilkou Ford, navíc jde o vysoce kvalitní tradičně vyrobený produkt, kterého vznikne pouhých 500 kusů. Každý z nich přitom dostane výrobní číslo a také autorovu signaturu.

Umělecké cesty jsou nevyzpytatelné

"Auta jsem ztvárňoval snad už v porodnici," říká Bark a dodává: "V Jižní Africe, kde jsem vyrůstal, po designérech velká poptávka nebyla. Proto jsem z průmyslového designu přesedlal spíše na grafiku. Dokonce jsem nějakou dobu pracoval i v reklamě". Pak se ale Bark vrátil do Spojeného království, kde započal svoji pedagogickou kariéru. Mimo to začal experimentovat s vytvářením kovových odlitků, pomocí nichž ztvárnil řadu známých motorek a sporťáků, veteránů.

Dynamika a nespoutanost vždy hrály u Barka prim

Hlavním účelem designérovy umělecké produkce je zachytit esenci ztvárňovaného předmětu. Nejde jen o to pochopit jednotlivé linie, mnohem důležitější je vcítit se do role těch, kteří jej kdysi navrhovali, a odhalit, co pomocí těchto linií chtěli říci. Kromě toho se Bark vždy snaží, aby byl z předmětu patrný pohyb. Za tímto účelem si vždy nejprve pořídí velkou spoustu fotografií ze všech možných úhlů, kterou pak do detailů studuje. Svá zjištění poté přetransformuje do nákresů, po kterých následuje odlití prvotního modelu z hlíny a posléze z plastické pryskyřice. Designér pak s tímto modelem pracuje, zjišťuje např. jak odráží světlo apod. Soška Mustanga třeba vyniká téměř nulovým důrazem na detaily, který by podle Barka jen zbytečně rušily celkový komplexní dojem.

Vynikající materiály, špičkově provedená řemeslná práce

Pryskyřičný model Bark posílá do tradiční a vysoce kvalitní slévárny ve městě Guildford. Zde jsou hliníkové odlitky vyráběny po várkách o 10 kusech. Mimochodem v Guildfordu mají s malosériovou výrobou bohaté zkušenosti. Pravidelně zde zakázkově vyrábějí např. hlavy válců či třeba skříně převodovek pro meziválečné závodní vozy.

Soška debutovala na Mustang srazech

Hliníkovou sošku Mustanga prezentoval Bark poprvé ve Francii a Velké Británii na tamějších srazech. Jelikož se setkal s nadšením a získal zde dokonce i několik objednávek, rozhodl se s projektem jít dále. A podařilo se. Vznik limitované edice sošky oficiálně podpořil i modrý ovál. Hliníkového "angličáka" je tak možné zakoupit buď na oficiálních stránkách automobilky anebo na webu umělce.



Novinky