Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

13.06.2014

Nový Ford F-150 se pyšní mnoha patentovanými technologiemi

Velký pick-up F-150 je už desetiletí považován za jistou volbu všemi, kdo si cení především trvanlivosti, značné užitné hodnoty a spolehlivosti. Modrý ovál ale neusíná na vavřínech a vůz neustále vylepšuje. Důkazem budiž více než stovka patentovaných technologií, které se objevují v nové generaci tohoto vozu. Takto prošpikováno moderními technologiemi zatím nebylo žádné jiné užitkové vozidlo od Fordu.

Pokrok nezastavíš...

Ještě nikdy nevytvořila společnost Ford užitkový vůz, který by se pyšnil takovým počtem patentem chráněných technologií jako nový F-150. Vůz je, jak říká Alana Strager, šéfka vývoje nového F-150, "nabití inovacemi". Patentované technologie tak nalezneme všude od potkávacích světel přes interiér až po víko nákladového prostoru. Nejedná se přitom pouze o technologie, které se projeví na konkrétní součástce. V několika případech jde také o inovace v oblasti výroby, díky kterým automobilka dokáže vyrobit kvalitněji, levněji a třeba i rychleji něco, co by bez dostatečného technologického know-how jinak nezvládla.

Mnoho technických řešení je v dané kategorii unikátní

Na bočních zrcátkách nové "efstopadesátky" nalezneme např. LED diodové reflektory, které v této třídě nemá žádný jiný vůz. Ty dokáží kvalitně osvětlit boční část vozu, což ocení každý, kdo potřebuje pracovat za špatné viditelnosti. Pokud třeba přijedete do kempu a budete si muset za tmy postavit stan, nepotřebujete žádnou baterku, světlo v mobilu apod. Anebo se vrátíte pozdě z práce a víte, že ještě potřebujete trochu zapracovat na fasádě/předzahrádce/ve sklepě? Není nic jednoduššího než si zapnout boční LED světla. Ke zlepšení praktičnosti přispěje zajisté i dálkově ovládané víko nákladového prostoru či třeba vylepšené tažné zařízení. Jednoduše zmáčknete tlačítko na klíčcích od vozu a úložný prostor, který je mimochodem u nové generace perfektně plochý, je ihned připraven. Pro snadné uložení a vyložení nákladu je ale k dispozici i celá řada dalších technologií. Systém BoxLink v sobě třeba kombinuje uzamykatelné pod tlakem lité oporky a sadu upevňovacích provazů. Těchto provazů je navíc v nové generaci vozu více než u té předešlé, což znamená ještě větší flexibilitu v rámci nákladového prostoru. K dostání je také v tomto segmentu jedinečná nakládací rampa, kterou je možné vozit neustále s sebou na boční straně vozu. Díky ní pohodlně naložíte a zase vyložíte třeba motorku, skútr, čtyřkolku, člun, zahradní techniku apod. Pokud jde o high-tech výbavu, disponuje nový Ford F-150 např. bezpečnostní kamerou schopnou zabírat v úhlu 360° či třeba 400 wattové zásuvky.

Speciální hliníková karoserie vůz odlehčila a zpevnila

F-150 patřil vždy ke špičce z hlediska odolnosti a robustnosti karoserie. U nové generace šli ale konstruktéři ještě dále. Vytvořili tak vůz, který využívá speciální hliníkové slitiny. Ta je jednak mimořádně pevná a odolná (téměř dvakrát v porovnání s minulou generací) ale také výrazně lehčí. Při její výrobě Ford postupuje podle vlastní patentované technologie. Podobnou technologii přitom v rámci automobilového průmyslu nevyužívá žádný jiný výrobce. Z celé řady dalších technických vychytávek můžeme zmínit třeba nové metody bodového svařování či třeba hydroformingu. "Ford pomocí nové F-150 učí svět jak vyrábět užitkové vozy nové generace", dodává Alana Strager. "Více než stovka patentů, které si vývojový tým zaregistroval, svědčí o tom, že jsou inženýři ve Fordu skutečnou spičkou v automobilovém průmyslu z hlediska inovací".

Velký nemusí znamenat nenažraný. I díky downsizingovaným motorům EcoBoost

Srdcem legendární "efstopadesátky" mohou být dva šestiválcové motory - tříapůllitr EcoBoost a pak tři sedmička s proměnným časováním ventilů označovaná jako Ti-VCT. V prodejích přitom jasně (více než čtyřnásobně) a z pochopitelných důvodů vede prvně jmenovaný. Nabízí totiž mimořádný poměr výkonu, spolehlivosti a šetrnosti k peněžence majitele. Jeho spotřeba se totiž reálně pohybuje mezi 10 až 11 litry, což nejsou na vůz tohoto kalibru a užitné hodnoty vůbec špatná čísla.

Odlehčená karoserie umožní pohon ještě menším motorem

V druhé polovině tohoto roku by měl pod kapotou slavného pick-upu debutovat ještě výrazně zmenšený šestiválec o objemu necelých dvou a tří čtvrtin litru. Ten přitom nabídne zhruba stejný výkon jako původní osmiválec, jeho spotřeba však bude ještě nižší než u 3.5 V6 EcoBoost. Takto osazený vůz se navíc bude dodávat, mimo jiné, s inteligentním Start-Stop systémem, který se nebude aktivovat v případě, že je vůz ve 4x4 režimu či pokud aktuálně táhne přívěs. Třešničkou na dortu je pak skutečnost, že se tyto agregáty nebudou vyrábět v některé ze zemí třetího světa nýbrž v americkém státě Ohio. Mimochodem do rozšíření zdejší továrny kvůli zavedení výroby malého šestiválce automobilka Ford nedávno investovala půl miliardy dolarů.

Menší motory přesvědčily už obrovské množství klientů. A přesvědčí i další...

Samozřejmě, že se stále najde řada škarohlídů, pro které jsou motory nové koncepce vhodné, jak sami říkají, leda tak do sekačky nebo do mixéru. Zvyk je samozřejmě železná košile a převyknout si není nic jednoduchého. Nicméně pokud bychom se měli držet stejné filozofie, tak dnes pořád jezdíme s obřími osmiválci pod kapotou, jejichž výkon se pohybuje někde kolem 120 koní a za každý ujetý kilometr dáme jen na palivu 7 korun. Doba jde skutečně dopředu a to, co tyto motory ztrácí na jakési robustnosti a bytelnosti, bohatě vynahrazují použitím vysoce kvalitních moderních materiálů. Ostatně výše zmíněná čísla mluví jasně. O šestiválce a menší motory všeobecně prudce roste zájem; pokud by jejich kvalita byla nízká a poruchovost vysoká, jen stěží by se to o nich nerozkřiklo.

Zdroj foto: motortrend.com



Novinky