Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

13. 6. 2014

Vizuální geny Fordu Mustang se předávají již 50 let

První generace ikonického sporťáku Mustang sice spatřila světlo světa již před 50 lety, nikdy ve své historii se ale vůz nezřekl základních designových prvků. Přídi např. stále dominuje žraločí nos, z profilu pak Mustang zůstává i nadále fastbackem. Další klasikou, která patrně jen tak nezmizí, jsou potom zadní třídílná svisle orientovaná světla.

Geny neukecáš...

Během půl století své existence se Mustang změnil nebývalým způsobem. Určité vizuální prvky však přetrvávají již od šedesátých let. Pokud se podíváme postupně na všechny generace legendárního vozu, bude to, jako bychom si prohlíželi rodinné album. Tak, jako se v rámci rodiny dědí určité rysy (výrazný nos, podsaditá postava či tvar očí), se i u všech generací Mustangu i přes celou řadu změn určité prvky neustále znovu objevují.

Ze dne na den legendou

Málokterému vozu se povedlo to co Fordu Mustang. Celá řada vizuálních rysů byla totiž tak typická a neokoukaná, že bylo ještě před uvedením na trh druhé generace konstruktérům a designérům u modrého oválu jasné, že trefili hřebík na hlavičku. Ptáte se, o jaké rysy jde?

  • velká přední maska ve tvaru lichoběžníku
  • zadní nárazník z profilu připomínající hokejku
  • kulaté přístroje na palubovce
  • trojdílná svisle orientovaná světla
  • svažující se záď (fastback)
  • žraločí nos (při pohledu z profilu)

Navázat na dědictví není u legendárních vozů snadné

U běžných vozů mají designéři a konstruktéři relativně volnou ruku. Jedinou podmínkou je - minimálně tedy u Fordu - kombinace líbivého designu, velké užitné hodnoty, nízkých nákladů na provoz a spolehlivosti. Při tak sofistikované a citlivé záležitosti, jakým je navrhování nové generace jednoho z nejslavnějších aut všech dob, však musí jít inženýři ještě mnohem dále. Musí totiž pochopit duši automobilu, to, co z něj dělá ikonu. Popřením této "esence" by totiž celé dědictví rychle zdegradovali. U Mustangu se za 50 let jeho existence stalo mnohé - nově bude např. pod kapotou úsporný čtyřválec EcoBoost a skončí i tuhá zadní náprava - vývojovému týmu se ale podařilo to nejzásadnější, zachovat jeho identitu.

Bujný oř rozvíří prach i v evropských autosalonech

Až dosud museli milovníci legendárního sporťáku do Ameriky. Buď sami anebo prostřednictvím specializovaných firem. To však s šestou generací vozu končí. Nově bude Mustang k dostání v autosalonech u oficiálních prodejců. Skončí tedy šedý dovoz, naopak těšit se můžeme na běžný záruční i pozáruční servis.

Předchozí generace vozu představovala obnaženého kulturistu. Ta současná klame tělem

O lepší jízdní vlastnosti a také dravější vzhled se konstruktéři postarali drobným snížením střechy a také rozšířením boků vozu. Mustang šesté generace tak působí agilněji a svalnatěji než jeho předchůdce. Díky poevropštělé koncepci podvozku si tak na něj snadno zvyknou i našinci. Jeho jízdní vlastnosti totiž budou skvělé na všech typech povrchů a profilů včetně úzkých horských okrsek.

Zdroj foto: carbodydesign.com



Novinky