Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

14.06.2014

Nová technologie prodlouží trvanlivost laku u Fordu Transit

Známe to všichni. Auto, které právě sjelo z výrobní linky, se leskne na míle daleko a doslova září svěžestí. I po mnoha letech sice může být stále naprosto spolehlivé a praktické, ovšem po vizuální stránce se novotině rovnat nemůže. Modrý ovál se proces ztráty lesku snaží alespoň co nejvíce zkrátit. Díky nové lakovací technologii, která debutovala nedávno u Fordu Transit, by si měl lak po čtyřech letech zachovat minimálně 90% svého původního lesku.

Ford je první automobilkou, která technologii implementovala do výroby

Ford představuje premianta z hlediska technologie dvouvrstvého lakování. Ta se totiž zatím v automobilovém průmyslu nikdy neobjevila. V praxi jde o kombinaci rychle schnoucí vrstvy, která eliminuje nutnost aplikace bezbarvého laku, a ošetření prostřednictvím speciální pece. Jedinou nevýhodou technologie je, že se používá pouze u bíle zbarvených vozů. Ovšem bílých Transitů je v globálním pohledu přes 75%. První továrnou, která takto lakuje své produktu, je montážní závod v Kansas City. Postupně by ji ale měly začat používat všechny fordovské závody.

Větší výdrž a menší zátěž na životní prostředí

Výhodou dvouvrstvého lakování je ale také jeho menší náročnost na emise oxidu uhličitého a pevných částic. Přesná čísla zatím nejsou známa, nicméně podle odhadů by takto měla automobilka ročně vyprodukovat zhruba o 9500 tun oxidu uhličitého méně. Pokud jde o pevné částice, zde by mělo dojít k úbytku o přibližně 35 tun. Použití inovativního elektrostatického filtru navíc sníží spotřebu vody až o 40 milionů litrů ročně. Ani to ale není všechno. Díky technickému zjednodušení lakovacího procesu nebude vůbec nutné použít některé přístroje. A to znamená jedno. Dolů půjde i spotřeba elektrické energie. Zde je kalkulováno s úsporou až kolem 50 tisíc megawatt.

Technologie zefektivní výrobu. Lakovna nevyžaduje tolik místa jako dříve

Díky nové technologii založené na použití robotů a speciálních kyvadel dokáže automobilka nalakovat velký užitkový Transit rychleji a na menším prostoru než třeba malou Fiestu. Lakovací prostory totiž bylo díky nové technologii možné zkrátit na pouhých cca 10 metrů.



Novinky