Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

14.06.2014

Ford se vzdá technologie nafukovacích bezpečnostních pásů

Automobilka Ford umožní masivnější rozšíření technologie nafukovacích bezpečnostních pásů. Plánuje totiž uvolnit patent, který na ni v současné době má. Technologie by se tak mohla začít brzy vyskytovat nejen v automobilech konkurenčních výrobců ale také v letadlech, lodích či třeba vojenských dopravních prostředcích. Cíl je přitom jediný: zvýšit bezpečnost přepravy zejména u dětí a starších osob.

Nafukovací bezpečnostní pásy se objevily v roce 2010

Nafukovací bezpečnostní pásy se dostaly do produkčního automobilu poprvé v roce 2010 a od té doby se rozšířily do mnoha modelů Ford a Lincoln. V souvislosti s uvolněním licence by ale technologie mohla zažít boom i u jiných společností, z nichž řada dokonce ani nemusí operovat v rámci automobilového designu. Použitelná je totiž i u armádních dopravních prostředků, v letadlech - od velkých dopravních až po ultralighty či helikoptéry - a dokonce i u vysokorychlostních lodí/vznášedel.

Snaha o vyšší bezpečnost přesahuje korporátní zájmy

Společnost Ford se rozhodla uvolněním licence motivovat ostatní technologické a strojírenské subjekty k používání technologie, která by mohla výrazným způsobem přispět k vyšší bezpečnosti provozu. Jak říká Bill Coughlin, šéf divize modrého oválu Global Technologies, "Ford se vždy zasazoval o demokratizaci technologií a vždy při tom šel mnohem dále než jen na úroveň zákazníků".

Na první pohled pás jako pás

Pokud jde o každodenní používání nafukovacích bezpečnostních pásů, to se v podstatě neliší od pásů, které známe všichni. Při kolizi se však speciální Fordem vyvinuté pásy nafouknou kolem těla pasažéra a kinetickou energii rozloží na zhruba pětkrát větší plochu. A jak známo ze základoškolské fyziky, větší plocha znamená menší tlak, menší tlak pak menší riziko zranění. Další předností těchto bezpečnostních pásů je také to, že při nafouknutí dochází k vyplnění prostoru v hlavové oblasti. Při nárazu tak hlava vykoná menší pohyb, čímž se šetří krční páteř. V současnosti technologii najdeme u Fordu ExplorerFlex a Fusion. Nově k nim přibude ještě F-150. Pokud jde o Lincoln, disponují jí modely MKT a MKZ.

Ford licence uvolňuje pravidelně

Technologická demokratizace - máme-li použít slova Billa Coughlina - je fenomén Fordu vlastní. Již v minulosti automobilka umožnila plošné rozšíření celé řady (zdaleka ne jen bezpečnostních) technologií, které měla patentované. Šlo např. o:

    • Roll Stability Control - ta neustále monitoruje pomocí řady senzorů pohyb vozidla a hlavně kontakt s vozovkou. V případě, že hrozí převrácení, začne automaticky brzdit či alespoň ubere plyn.
    • Surveillance mode - tuto technologii využívají policejní vozy. Posádku totiž dokáže varovat před nečekaným nárazem zezadu
    • Ford’s Belt-Minder system - díky systému, který pomocí zvukového signálu upozorňuje posádku na to, že není připoutaná, se dle několika institutů výrazně zvýšilo procento osob, které si během jízdy bezpečnostní pás zapnou.
    • Ford’s Driver Alert Warning System - systém, který analyzuje pozornost řidiče, a výsledky přenáší na přístrojový panel. V případě, že je tato pozornost velice nízká, systém začne vydávat vizuální a zvukové signály.

        Krok byl proveden komplexně ve spolupráci s neziskovým sektorem

        Ke kompletnímu uvolnění souboru všech patentovaných technologií k použití v rozličných průmyslových sektorech bylo potřeba několik z těchto technologií odkoupit od společnosti United Technologies. Transakci Ford provedl ve spolupráci s neziskovou organizací AutoHarvest Foundation, která se dlouhodobě zaměřuje na rozšiřování moderních technologií do každodenního života. Jak totiž naznačuje David Cole, spoluzakladatel AutoHarvestu, v sázce není jen vyrábět bezpečnější a konkurenceschopnější vozy, "my se snažíme pomocí šíření technologií o zlepšení společnosti".

        Zdroj foto: autotrends.com



        Novinky