Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

14.06.2014

Technologie adaptivního řízení pro zábavnou bezpečnou jízdu

Nejpozději do roka by měl modrý ovál představit zcela novou technologii zajišťující jednodušší a zábavnější řízení v jakékoliv rychlosti. Při parkování a v městském provozu se nenadřete, na dálnici a v zatáčkách naopak oceníte nekompromisní tuhost řízení a perfektní zpětnou vazbu. Všechny vozy Ford tak budou ještě o něco bezpečnější, budou se mimořádně příjemně ovládat a hlavně s nimi bude zábava jezdit.

Snadné a bezpečné manévrování

Je velice problematické vyladit citlivost řízení a volantu tak, aby vyhovovala všem. Sportovně založení řidiči nedají dopustit na strmý převod řízení a dostatečný odpor při otáčení volantu. Celá řada motoristů ale preferuje spíše měkčí a pohodlnější řízení, které nesupluje posilovnu. Inženýři z Fordu jsou si tohoto dobře vědomí a snaží se dlouhodobě vyvinout takový systém, který by vyhovoval všem a za všech okolností. Velkým krokem vpřed může být z tohoto pohledu technologie adaptivního řízení, která by měla zažít sériovou premiéru do jednoho roku. Díky ní bude na jednu stranu jednodušší manévrovat v nižších rychlostech a při parkování, při rychlostech vyšších ale nedojde ke ztrátě agility.

Neustále se měnící převodový poměr řízení znamená pohodlí ve všech rychlostech

Už roky nabízí výrobci automobilů volant, který je v nižších rychlostech měkký, při zrychlení ale začíná tuhnout. Ford však přišel s něčím ještě o trochu jiným. U adaptivního řízení totiž nejde ani tak o odpor volantu jako takový. Podle aktuální rychlosti se totiž upravuje převod řízení, a to je něco jiného. Převod řízení totiž udává, o kolik je potřeba otočit volantem, aby se o určitý úhel pohnula přední kola. Standardně je tento převod stejný bez ohledu na rychlost. Adaptivní řízení ale tento převod dokáže měnit. V praxi tak třeba při parkování stačí otočit volantem jen lehce a kola se i přesto pohnou dost výrazně. Při maximální rychlosti se poměr řízení naopak zvětší. To znamená více jistoty, více zábavy a už žádné vyražení volantu z rukou při přejezdu nerovností.

Celá technologie je součástí volantu

Nový systém vychází z použití přesného aktuátoru umístěného uvnitř volantu. Nijak se tedy nezasahuje do řízení jako takového. Tento aktuátor, v podstatě malý elektromotor s převodovým systémem, pak podle aktuální rychlosti reguluje převod řízení. Výsledkem je pohodlné, bezpečné a také zábavné řízení na jakémkoliv povrchu a za jakékoliv rychlosti. Modrý ovál novou technologii vyvinul ve spolupráci s firmou Takata, která se specializuje na zlepšování bezpečnosti vozidel a v jejímž produktovém portfoliu nalezneme např. i airbagy či bezpečnostní pásy. Dlužno dodat, že Ford a Takata spolu aktivně spoluprací již několik let a že výše popsaná technologie nepředstavuje jejich první hmatatelný počin.

Zdroj foto: article.wn.com



Novinky