Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

14. 6. 2014

Technologie adaptivního řízení pro zábavnou bezpečnou jízdu

Nejpozději do roka by měl modrý ovál představit zcela novou technologii zajišťující jednodušší a zábavnější řízení v jakékoliv rychlosti. Při parkování a v městském provozu se nenadřete, na dálnici a v zatáčkách naopak oceníte nekompromisní tuhost řízení a perfektní zpětnou vazbu. Všechny vozy Ford tak budou ještě o něco bezpečnější, budou se mimořádně příjemně ovládat a hlavně s nimi bude zábava jezdit.

Snadné a bezpečné manévrování

Je velice problematické vyladit citlivost řízení a volantu tak, aby vyhovovala všem. Sportovně založení řidiči nedají dopustit na strmý převod řízení a dostatečný odpor při otáčení volantu. Celá řada motoristů ale preferuje spíše měkčí a pohodlnější řízení, které nesupluje posilovnu. Inženýři z Fordu jsou si tohoto dobře vědomí a snaží se dlouhodobě vyvinout takový systém, který by vyhovoval všem a za všech okolností. Velkým krokem vpřed může být z tohoto pohledu technologie adaptivního řízení, která by měla zažít sériovou premiéru do jednoho roku. Díky ní bude na jednu stranu jednodušší manévrovat v nižších rychlostech a při parkování, při rychlostech vyšších ale nedojde ke ztrátě agility.

Neustále se měnící převodový poměr řízení znamená pohodlí ve všech rychlostech

Už roky nabízí výrobci automobilů volant, který je v nižších rychlostech měkký, při zrychlení ale začíná tuhnout. Ford však přišel s něčím ještě o trochu jiným. U adaptivního řízení totiž nejde ani tak o odpor volantu jako takový. Podle aktuální rychlosti se totiž upravuje převod řízení, a to je něco jiného. Převod řízení totiž udává, o kolik je potřeba otočit volantem, aby se o určitý úhel pohnula přední kola. Standardně je tento převod stejný bez ohledu na rychlost. Adaptivní řízení ale tento převod dokáže měnit. V praxi tak třeba při parkování stačí otočit volantem jen lehce a kola se i přesto pohnou dost výrazně. Při maximální rychlosti se poměr řízení naopak zvětší. To znamená více jistoty, více zábavy a už žádné vyražení volantu z rukou při přejezdu nerovností.

Celá technologie je součástí volantu

Nový systém vychází z použití přesného aktuátoru umístěného uvnitř volantu. Nijak se tedy nezasahuje do řízení jako takového. Tento aktuátor, v podstatě malý elektromotor s převodovým systémem, pak podle aktuální rychlosti reguluje převod řízení. Výsledkem je pohodlné, bezpečné a také zábavné řízení na jakémkoliv povrchu a za jakékoliv rychlosti. Modrý ovál novou technologii vyvinul ve spolupráci s firmou Takata, která se specializuje na zlepšování bezpečnosti vozidel a v jejímž produktovém portfoliu nalezneme např. i airbagy či bezpečnostní pásy. Dlužno dodat, že Ford a Takata spolu aktivně spoluprací již několik let a že výše popsaná technologie nepředstavuje jejich první hmatatelný počin.

Zdroj foto: article.wn.com



Novinky