Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

14. 6. 2014

Olovo podle Fordu a Samsungu možná zmizí z autobaterií

Modrý ovál chce ve spolupráci s jihokorejským technologickým gigantem Samsung vyvinout zcela nový typ autobaterie. Ta bude nejen menší a lehčí, hlavně ale umožní zpětné využití brzdné energie i u jiných než hybridních vozů. V současnosti firmy pracují na výzkumu systému duálních baterií, v rámci kterého se využívají jak moderní lithium-iontové baterie tak baterie tradiční, tedy olověné. Výhledově by pak olovo mělo z autobaterií zmizet na dobro a mělo by být kompletně nahrazeno lithiem.

Hybridní technologie do nehybridních vozů? Možná už zanedlouho

Ford společně se Samsungem SDI, přidruženou společností známého asijského výrobce elektroniky, před pár dny oznámil zahájení výzkumu hybridní technologie, která by mohla být v budoucnosti využita i u klasických vozů poháněných fosilními palivy. Hlavním cílem projektu, který by měl trvat celých deset let, je přitom vyvinout nejprve systém duálních baterií kombinující lithné ionty s 12 voltovou olověnou klasikou a posléze olovo vytěsnit úplně. Výhodou takového systému je totiž jeho schopnost efektivně - mluví se až o 95% - zúročit kinetickou energii, který by jinak přišla vniveč během brzdění. Samozřejmě, technologie regenerativního brzdění, jak se výše uvedená schopnost nazývá, není v dnešní době již ničím extra převratným. Ovšem vyskytuje se zatím pouze u hybridních vozů a elektromobilů. Ford a Samsung by však rádi, aby se stala standardem i mezi klasicky poháněnými auty. Přinesla by totiž nižší spotřebu paliva a také objem vyloučených emisí (nejen) oxidu uhličitého.

Větší potenciál úspory než u systému Start-Stop

Ford v současné době dodává systém Auto Start-Stop, který při čekání automaticky vypne a zase zapne motor, zhruba do dvou třetin svých vozů. Systém duálních baterií má přitom ještě větší potenciál, co se týče možné úspory paliva a emisí. U hybridních vozů Ford dochází při každém sešlápnutí brzdového pedálu k využití až 95% pohybové energie. Něco podobného by přitom dle inženýrů od Fordu mělo být proveditelné i u klasických vozů.

Výhledově budou nejspíš olověné autobaterie patřit pouze do muzea

Ultralehké lithiové autobaterie by měly jednou zcela vytlačit ty klasické olověné. Kdy přesně se tak stane, je zatím ve hvězdách. Lithium je již léta díky své lehkosti a energetické hustotě běžně používáno u spotřebičů a elektroniky. Automobilky jej však zatím montují pouze do hybridů a elektromobilů. I díky tomu mají tato vozidla nižší hmotnost a tudíž i spotřebu.

Výzkum přispěje k premiéře nové řady lithium-iontových baterií

Jedním z "vedlejších produktů" zkoumání budou také zjištění týkající se aktuálně používaných lithiových autobaterií. U elektromobilů a hybridů totiž automobilky čelí hlavně potížím s dojezdem (tj. kapacitou baterie) a dlouhou dobou nabíjení. To jsou ostatně hlavní dva důvody, proč stále nejsou alternativně poháněné vozy masově rozšířené. Ford i Samsung přitom doufají, že by se jim v blízké budoucnosti mohlo podařit na technologii zapracovat tak, že budou mít i elektromobily srovnatelný dojezd jako klasicky poháněná auta.

Ve hře je snížení hmotnosti baterie až o 40%. Nahoru půjde i kapacita

První hybridní vozy měly pod kapotou autobaterie vyrobené z nikl metal hydridu (NiMH). Ty byly o něco větší než současné lithiové (zhruba o čtvrtinu), jejich hlavní slabinou ale byla ve srovnání s moderním lithiem malá kapacita jednotlivých elektrických článků (jen kolem 30%). Koncept ultralehké baterie by přitom rozměry i hmotnost mohl snížit o dalších asi 40%. Šlo by tak o jeden z mnoha kroků ke zefektivnění a ekologizaci osobní automobilové dopravy.

Ford představuje klíčový subjekt v oblasti globálního technologického vývoje baterií. Pozici si drží již sto let

Ford patří v rámci výzkumu baterií ke všemu jen ne k nováčkům. Ostatně už za dob Henryho Forda a Thomase Edisona přišla detroitská automobilka s revolučním nikl-železným akumulátorem coby potenciální náhradou za olovo. V loňském roce pak firma investovala přes 130 milionů dolarů do inovací v rámci designu, technologií a výroby autobaterií a jejich komponentů. Došlo přitom také ke zdvojnásobení její kapacity v rámci testů trvanlivosti. V současnosti tak inženýři Fordu dokáží v laboratořích při desetiměsíčním testování simulovat ekvivalent 250 tisíc najetých kilometrů a deseti let reálného provozu. Kromě toho modrý ovál dlouhodobě podporuje celou řadu vzdělávacích institucí, které se zabývají energetikou a především pak uchováváním energie.

Zdroj foto: moto.rs



Novinky