Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

15. 6. 2014

Nové Mondeo hubne do plavek aneb Ford Lightweight Concept

Snaha vývojářů od Fordu nahradit tradiční ocelovou karoserii známého pick-upu F-150 hliníkovou konstrukcí vyvolala rozporuplné reakce. Vůz přitom zhubl přes tři sta kilo, snížila se jeho spotřeba a nahoru šly i manévrovací schopnosti na silnici i v terénu. Nedávné dvouleté testování v reálných podmínkách navíc dokázalo, že hliníková konstrukce není žádným experimentem nýbrž robustním a naprosto spolehlivým řešením. V podobném duchu modrý ovál před pár dny představil svůj Lightweight Concept Car. Vůz byl vytvořen výhradně za pomocí odlehčených moderních technologií, a to přitom bez jakýchkoliv kompromisů v oblasti bezpečnosti či komfortu.

Auto shodilo čtvrtinu své váhy...

Zákazníci z pochopitelných důvodů požadují auta, se kterými bude návštěva čerpacích stanic spíše sporadickou událostí. Automobilky tedy pracují na technologiích, které by inovovaly hnací ústrojí tak, aby se spokojilo s co možná nejméně palivem. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Jsou jím třeba maloobjemové přeplňované motory řady EcoBoost. Redukovat spotřebu je ale možné i jinak, např. pomocí snižování hmotnosti. Lehčí auto totiž znamená možnost osadit jej menším a úspornějším motorem. Ford si tuto skutečnost samozřejmě uvědomuje a před pár dny proto představil svůj koncept odlehčeného vozu označovaný jako Lightweight Concept Car. Ten je vyroben výhradně z moderních a odlehčených materiálů a měl by naznačovat, kudy by se zhruba měly snahy výrobců o minimalizaci hmotnosti v budoucnosti ubírat. Koncept byl postaven na bázi vozu Fusion - americká obdoba Mondea - váží přitom ale totéž co o dvě třídy menší Fiesta. Inženýrům od Fordu se tak díky použití celé řady inovativních materiálů podařilo zrealizovat 25% redukční dietu. A to je dost dobrý výsledek, zejména pak s ohledem na to, že u vozu nedochází ke ztrátě pevnosti a tudíž je stejně bezpečný jako klasický Fusion.

Lightweight koncept představuje žhavou novinku. O možnosti snižování hmotnosti se ale modrý ovál zajímá už desítky let

Na systematickém vývoji moderních a výrazně lehčích materiálů pracují u Fordu již půl třetího desetiletí. Hmatatelné plody jejich práce přitom může vidět už dnes. Nová generace Fordu F-150, jejíž karoserie je tvořena hliníkovou slitinou, je v porovnání s předchůdcem lehčí o více než 300 kilogramů. Auto tak:

  • zrychluje lépe
  • utáhne více
  • v terénu se jen tak "nezakope"
  • na silnici působí agilněji

Navíc - a to možná nenapadne každého - díky nižší hmotnosti i lépe brzdí. Hliníková slitina je tak pozitivním faktorem i z hlediska aktivní bezpečnosti.

Nižší hmotnost umožní použití menších úspornějších agregátů

Díky redukční dietě bude moci mít nová "efstopadesátka" pod kapotou dokonce motor o výkonu 2,7 litru. Ještě před několika lety přitom pozdvižení vyvolával i o osm deci objemnější agregát. Velký pick-up se tak se spotřebou dostane pod 10 litrů, a to je vzhledem k jeho parametrům krásné číslo.

Fyzikální zákony nepřekonáš...

Automobilky se snaží, jak jen mohou, o neustálé vychytávky v rámci pohonného ústrojí. Bohužel však inženýři stále častěji začínají narážet na základní fyzikální zákony. Postavit klasickou zážehovou jedna šestku se spotřebou jeden litr prostě zatím neumíme a patrně ani nikdy umět nebudeme. Jedinou možností jak se na tyto hodnoty dostat, se tak zdá kombinaci hybridních či posléze plně elektrických technologií v kombinaci s minimální hmotností.

Vývoj odlehčených materiálů je součástí rozsáhlejšího strategického plánu dlouhodobé udržitelnosti

V rámci své strategie označované jako Blueprint for Sustainability se modrý ovál snaží o vývoj a následné masové rozšíření vozů, které jsou šetrné jak vůči životnímu prostředí tak vůči peněžence zákazníka. Důležité je ale v této souvislosti skutečně dodat, že se jedná o na velkoobjemové úrovni realizovatelné a cenově dostupné vychytávky. Účinné ale pro běžného klienta nedostupné technologie či naopak takové technologie, které by měly negativní vliv na užitnou hodnotu, bezpečnost či třeba spolehlivost, Ford v rámci své trvale udržitelné strategie nezkoumá. To ale neznamená, že by o nich nevěděl a nespolupracoval by s výzkumnými centry či institucemi, které se o ně zajímají.

Plně hliníková karoserie už tu byla. O úplnou novinku tedy nejde

Pokud si vybavujete legendární supersport Ford GT, pak vězte, že karoserie tohoto vozu byla výhradně tvořena hliníkem. I díky tomu byl a v podstatě se dá říct, že stále je, Ford GT jedním z nejrychlejších vozů světa. Tehdy přitom šlo o produkt výzkumu či iniciativy, kterou Ford nazval Aluminium Intensive Vehicle (vůz s plně hliníkovou karoserií) a která započala již v roce 1992. Dost možná se tak za několik let historie zopakuje a světlo světa spatří další unikátní sériově vyráběný vůz využívající materiály, které patří prozatím spíše do úrovně sci-fi.

Minimalizace je v dnešní době modlou. Z pochopitelných důvodů

Ultralehký či ultratenký jsou termíny, které zatím běžně slýcháme spíše v souvislosti s elektronikou a snad možná spotřebním zbožím. Výhledově by se ale měla v reálu objevit i ultralehká auta. Zda tak budou skutečně označována, je těžké odhadnout. Využití celé řady moderních materiálů a technologií jejich zpracování ale bude zajisté představovat základní otázky v rámci blízké budoucnosti automobilového průmyslu. Koncept odlehčeného vozu nedávno představeného Fordem by přitom měl zhruba ukázat, jaké materiály a technologie budou v centru dění. Byl totiž postaven např. pomocí:

  • hliníku
  • chemicky zpevněného skla
  • pokročilých odlehčených plastů
  • odlehčené vysoko-pevnostní oceli
  • horčíku
  • karbonových vláken
  • kompozitních struktur

Změny se přitom nedotkly jen karoserie. Inženýři nenechali nit suchou ani na sedadlech, autobaterii či třeba přístrojové desce.

Konceptové vozidlo je pouze vizí. Běžné výroby se nedočká

Ultralight verze Fordu Fusion určitě na pulty prodejců nezamíří. Technologie, které v sobě obsahuje, se ale s téměř absolutní jistotou do běžných vozů dříve či později dostanou. Ostatně ony už v nich částečně i jsou, např. v novém F-150. Zde se např. hliníková karoserie mimořádně osvědčila. Nejenže je lehčí, je dokonce i odolnější vůči korozi a působení chemických činitelů.



Novinky