Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

2. 7. 2014

Ford Transit se 4,5m bočním airbagem? Už za chvíli realita

Inženýři od Fordu nedávno přišli s další bezpečnostní vychytávkou. Největší verze užitkového Transitu - její patnáctimístné provedení - dostalo 4,5 metrů dlouhý a téměř metr vysoký boční hlavový airbag. Ptáte se, jak se do auta takový obr vešel? Odpověď je jednoduchá. Jeden airbag totiž chrání celou boční část vozu rozděleného na pět řad sedadel po třech místech. Podobné řešení jsme přitom v automobilovém průmyslu nikdy předtím neviděli.

Jedna inovace v bezpečnosti za druhou

Modrý ovál v poslední době plní stránky médií inovacemi v oblasti bezpečnosti poměrně často. V podstatě před pár dny např. přišel jeho vývojový tým se speciálním kolenním airbagem pro spolujezdce v novém Mustangu. Ten tak bude na rozdíl od klasické konstrukce umístěn nikoliv v palubní desce nýbrž v odkládací schránce. Vraťme se ale k Transitu, jehož patnáctimístná verze bude chránit posádku pomocí již zmíněného obřího airbagu. Ten vyvinul Ford ve spolupráci se společností TRW Automotive, která se na bezpečnostní technologie specializuje. Airbag bude mít na délku přes 4,5 metrů a na výšku téměř metr. Pokud byste jej chtěli naplnit, budete potřebovat přesně 120 litrů vody. Jen pro srovnání: standardní airbagy dodávané do osobních vozů mají objem přibližně třetinový až čtvrtinový.

Nebeská klenba nad hlavou...

V případě, že by mělo dojít k nejhoršímu, čeká na posádku patnáctimístného Transitu překvapení ve formě "nebes" nad hlavou. Celá horní boční část vozu se totiž při kolizi promění v obrovský polštář, který umí v kombinaci s promyšlenou konstrukcí B, C a D sloupků předejít či alespoň výrazně minimalizovat vážná zranění hlavy a krku. Systém bude nejefektivnější především při přetočení vozu na stranu či při převrácení na střechu. Jediným problémem technologie příznačně nazvané Safety Canopy® System - "canopy" jsou nebesa nad postelí, která známe třeba z arabských zemí či jižní Asie - pak mohou být komunikační zádrhely mezi posádkou a členy záchranných složek. Ostatně představte si, že jste záchranář a přijíždíte k nehodě. Na místě vám pak pasažéři řeknou, že nad sebou po nárazu uviděli nebesa. Za normálních okolností by byla asi předběžná diagnóza otřes mozku. Ovšem nyní...

Obrovské rozměry vyžadují sílu. Vzduch do airbagů poženou nejsilnější vyvíječe plynu v segmentu

Airbag vyrobený z materiálu na bázi polyesteru se díky nejsilnějším vyvíječům tlaku v segmentu osobních a lehkých užitkových vozů naplní doslova za zlomek sekundy. Výhodou konstrukčního řešení je kromě účinnosti také jeho kompaktnost a relativní jednoduchost.



Novinky