Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

18.11.2015

Ford otestoval autonomní řízení ve virtuálním městečku Mcity

Modrý ovál se stal vůbec prvním výrobcem aut, který otestoval autonomní řízení v Mcity, simulovaném městečku postaveném speciálně za těmito účely. Na auta tu čekala řada nástrah, se kterými se musela vyrovnat - semafory, přechody, patníky, pruhy pro cyklisty, stromy, hydranty, kruhové objezdy atd. Do "boje" automobilka vyslala americkou obdobu modelu Mondeo, Fusion.

Mcity nemá k běžnému provozu daleko

Na výstavbě Mcity, které je součástí University of Michigan, se podílela řada subjektů včetně samotné automobilky Ford. Mcity bylo otevřeno letos v červenci a bylo navrženo tak, aby zde výrobci a vývojáři mohli co možná nejvěrněji simulovat podmínky v běžném silničním provozu. Nechybí zde křižovatky, semafory, kruhové objezdy, přechody pro chodce, stromy, hydranty, patníky, kužely a řada dalších překážek. Auta se navíc musí pohybovat na několika typech povrchů; pro maximální realističnost zde najdeme také makety budov a dokonce i tunel.

Ford je jedním z technologických leaderů na poli autonomního řízení

Pro Ford není experiment v Mcity zdaleka prvním svého druhu. Na vývoji plně autonomního vozu pracuje aktivně a na globální úrovni už přes 10 let v rámci svého programu Ford Smart Mobility. Jen v USA má Ford hned dvě vlastní testovací centra pro autonomní vozy. Mcity je však něco nového jednak z hlediska rozsahu a rozmanitosti překážek, se kterými se zde vozy musí srovnat, ale také svojí podobností k reálnému světu.

Úzká spolupráce s University of Michigan

Modrý ovál při vývoji autonomních vozidel už roky úzce spolupracuje s University of Michigan. V roce 2013 např. společně představili speciální výzkumnou verzi modelu Fusion. A tým z tohoto ústavu by měl modrému oválu pomoci i v tom, jak správně a efektivně výsledky testování v Mcity vyhodnotit. Mezi četností jednotlivých typů událostí v simulovaném provoze a jejich potenciální četností za reálných podmínek by totiž mělo být možné vytvořit měřítko.

Testovací vozidlo spoléhá i na technologie, které máme v autech už dnes

Autonomní vozidla Ford při průjezdu Mcity spoléhají na moderní technologie. Zdaleka ne všechny tyto technologie jsou ale hudbou budoucnosti. Testovací Ford Fusion při jízdě využíval např. přední kameru, ultrazvuková čidla, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu či také čtveřici infračervených světelných senzorů, které pojmenoval LiDAR (Light Detection and Ranging). LiDAR představuje jakési mapovací skenery, které umí díky odrazu infračervených paprsků vymodelovat 3D mapu prostředí, ve kterém se vůz pohybuje. Tato mapa pak v kombinaci s dalšími technologiemi poslouží autonomnímu vozu jako vodítko.

Autonomní technologie do běžně dostupných aut

Ford sice v Mcity získal primát, co se týče určitého typu autonomního testování. Hlavním záměrem ale bylo nabídnout výzkumnému týmu informace, které by umožnili rychlejší a efektivnější rozvoj autonomních technologií. Modrému oválu jde v prvé řadě o to, aby se tyto technologie dostaly mezi běžnou motoristickou veřejnost a aby jí byly ku prospěchu v běžném životě. Asistenční technologie jsou dle některých výzkumů schopné v budoucnu snížit počet smrtelných dopravních nehod až o 80 %. Tak uvidíme, kam se autonomní řízení dostane za 10 či 20 let.



Novinky