Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

29.01.2016

Ford jako první v historii otestoval autonomní vozidla na sněhu

Modrý ovál představuje historicky první automobilku, která otestovala své plně autonomní vozy v zimních podmínkách. 


Úkolem bylo především zjistit, jak se vozidla vypořádají s problematickým prostředím. Prostředím, ve kterém se při orientaci nemohou spolehnout na běžné značení, např. proto, že je pokryté sněhem.

Autonomní provoz nejsou jen "laboratorní" podmínky

Až doposud všechny automobilky své plně autonomní vozy testovaly v ideálních podmínkách. To jest za sucha a za dobré viditelnosti. Bohužel reálný provoz takto zdaleka vždy nevypadá. Na silnicích čeká nespočet nástrah od sněhu, ledu, hlubokých kaluží až po popadané větve a je nezbytné, aby se i s těmito potížemi chytrá vozidla dokázala úspěšně popasovat. Ford přijal výzvu a svůj plně autonomní Ford Fusion Hybrid (americká verze Mondea) vyslal na zasněžené silnice v americkém státě Michigan.

Autonomní vozy potřebují více než jen GPS

GPS je přesná pouze na několik metrů. To je sice adekvátní např. u navigace. V případě autonomních vozidel jsou ale tyto hodnoty naprosto nedostačující. Aby auta dokázala určit svoji pozici na centimetry přesně, využívají systém, který Ford označuje jako LIDAR. Jde vlastně o zařízení, které produkuje krátké záblesky laserového světla, které se odráží od okolního prostředí a na základě těchto odrazů vytváří jakousi 3D mapu svého okolí. Za ideálních povětrnostních podmínek funguje LiDAR bezpečně. Co se ovšem stane, když budou jeho výstupy zkreslené tím, že okolí pokryje třeba půl metru sněhu?

Když je všechno pod sněhovým příkrovem, běžné mapy nepomůžou

Jakmile napadne sníh, mají plně autonomní vozidla poměrně velký problém. Data, která mají z běžně dostupných map (např. od společnosti Google), jsou totiž nepoužitelná či přinejmenším nespolehlivá. Ford se rozhodl situaci řešit tak, že si za ideálního počasí vytvoří vlastní mapy. Při jízdě zasněženou krajinou se pak sice auto nedokáže zorientovat, jelikož mu chybí např. podélné dopravní značení. Zaměří se ale na jiné orientační znaky, které jsou nad zemí a které sníh neovlivňuje. V podstatě se dá říct, že jde o zcela nový typ mapy, která je určena především pro autonomní vozidla.

Algoritmy, které poznají zhoršující se počasí

Plně autonomní vozidla využívají stejné elektronické stabilizační systémy jako normální auta. Tyto systémy dokáží vyřešit řadu krizových situací a z globálního pohledu už zachránily tisíce životů. Na druhou stranu ani ony ale nejsou všemocné; vždy je potřeba, aby jízdu "jistil" lidský element. V plně autonomních vozech ale samozřejmě tento lidský element chybí. Inženýři Fordu se tak snaží svá auta naučili číst situaci tak, že sama odhalí např. zhoršující se počasí a podle toho upraví rychlost anebo, dojde-li skutečně k extrému, za nějaký čas úplně zastaví.

Největší flotilu autonomních vozidel má modrý ovál.

V současnosti nemá žádná automobilka, prémiová či neprémiová, rozsáhlejší flotilu testovacích plně autonomních vozů než Ford. Na řadě míst v Kalifornii, Arizoně a Michiganu se prohání na třicet aut bez řidiče. Několik z nich aktivně inženýři testují v Mcity, simulovaném městečku postaveném výlučně za účelem testování autonomních vozů.



Novinky