Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

17.05.2016

Ford jako první automobilka v historii začala používat přenosný akustický tunel. Šetří čas i peníze

Nízká hladina hluku je pro řadu zákazníků jedním z důležitých kritérií při výběru nového vozu. Aby se při testech zajistila co možná nejtišší konstrukce, používají automobilky speciální akustické tunely. Jedná se zpravidla o velké komplexy, jejichž cena leckdy přesahuje miliardu korun. Ford však nedávno představil něco úplně nového. Světlo světa spatřil historicky první akustický tunel, který nejen, že stojí zlomek výše uvedené ceny, ale je také mobilní. Pro vývojáře automobilky to znamená jediné. Ušetří čas i peníze.


První v historii...

Přenosný akustický tunel z dílny vývojářů Fordu je historicky první svého druhu na světě. Umožní nejen rychlejší detekci zdrojů nadměrného hluku během vývoje nových vozů, ale také usnadní proces hledání vhodných konstrukčních řešení.

Tunel se nachází v továrně ve Flat Rock ve státě Michigan a je jedním z mnoha mobilních testovacích zařízení, která Ford používá. Mezi další patří např. komory pro testování odolnosti vozu za extrémních teplot.

Modrý ovál si tento unikátní tunel nechal patentovat a v současnosti probíhá řízení o udělení patentové ochrany.

Mobilní akustický tunel ušetří nejen peníze, ale také čas

Mobilní akustický tunel má dvě velké přednosti. První z nich je rychlost. Inženýři jsou schopni vyvíjet vozy a řešit konstrukční problémy výrazně rychleji, než kdyby měli spoléhat na standardní akustické tunely. Vývojové cykly, které normálně trvají týdny, se tak zkrátí na dny či dokonce hodiny.

Přenosný akustický tunel je navíc i mnohem levnějším řešením. Zatímco u běžné akustické laboratoře se cena může pohybovat ve stovkách milionů korun i více, tento tunel vyjde jen na zlomek této částky.

Více testování, méně cestování

S přenosným akustickým tunelem odpadá nutnost dopravy vozu z výrobní linky do testovacího centra a zpět. Místo toho je možné vozy testovat jen chvíli poté, co z linky sjedou. O větší výpovědní hodnotu se pak postará také větší množství vozů, které jsou vývojáři takto schopní otestovat.

A v neposlední řadě pak tento nový typ tunelu umožňuje i lepší a efektivnější spolupráci a komunikaci mezi jednotlivými divizemi automobilky. Vývojáři jsou např. ihned schopní konzultovat a často i na místě řešit problémy s inženýry z výrobní linky apod. Odpadá nutnost pracovních cest do testovacího centra, organizace videokonferencí apod.

Na první pohled obyčejný kontejner

Přenosný akustický tunel vypadá zdálky jako klasický přepravní kontejner. Nachází se v něm ale aeroakustické turbíny a potrubní vedení. O pohon šestnáctilopatkových a téměř 2 metry širokých turbín se stará dvojice 250koňových elektromotorů. V tunelu je možno simulovat vítr o rychlosti až 130 km/h.

Několik vstupních otvorů pak zajišťuje bezpečnou přepravu. Zařízení je schopno pracovat 24 hodin denně s tím, že k jeho obsluze stačí dva vyškolení pracovníci. Mimo tunel je pak hodnota hluku v podstatě nezaregistrovatelná.



Novinky