Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

25. 7. 2016

Australané chtějí zakázat driftovací režim Focusu RS

Fanoušci rychlého svezení a sportovních skopičinek za volantem asi následující řádky neprojdou bez emocí. 


Nedávno totiž světovými médii probleskla zpráva o australských dopravních expertech, kteří bijí na poplach proti driftovacímu módu v novém Focusu RS. Argumentují jeho nebezpečností a volají po svolání všech Focusů RS v Austrálii a zablokování tohoto režimu.

Modrý ovál se kritice nepodřídí, pokud nebude muset

O Austrálii kdysi kdosi řekl, že je to nejnudnější země na světě. A ať už byly pohnutky k takovému tvrzení jakékoliv, dost možná je, jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu. U protinožců totiž platí dost možná nejpřísnější zákony proti smykování a driftování na světě a za provozování těchto aktivit vám zde může policie auto klidně zabavit.

To však některým místním nestačí a jdou dále. Místní bezpečnostní experti a Sdružení chodců bijí na poplach. Nelíbí se jim totiž driftovací režim nového Focusu RS. Ten je dle jejich názoru snadno zneužitelný a nezkušené řidiče může rychle proměnit v nebezpečné chuligány. Apelují proto na modrý ovál, aby vozy svolal a driftovací režim zablokoval. Automobilka to ale, z celkem pochopitelných důvodů, odmítá.

Driftování patří na trať

Ačkoliv může návrh některých Australanů působit zvláštně až úsměvně, člověk jejich obavy do určité míry chápat musí. Focus RS je ostrý stroj a v driftovacím režimu chyby nezkušených řidičů skutečně trestá. Ostatně i proto se v kabině vozu nachází viditelné upozornění na to, že je driftovací režim možné zapnout výhradně na uzavřené trati.

Nekompromisnost australské legislativy poznal před 2 lety i Mustang

Není to poprvé, co si Ford v Austrálii takříkajíc volají na kobereček. V roce 2014 místní uspěli při stížnosti na Line Lock systém Fordu Mustang. Jde o jakousi elektronickou brzdu předních kol, která umožní rychlé protočení zadních kol na místě provázené mohutným oblakem z pálících se pneumatik (tzv. burn-out). Aktuálně nabízené Mustangy v Austrálii již tuto funkci nemají.

Evropané mohou zůstat v klidu

Dobrou zprávou je, že se v ČR ani v Evropě o žádném podobném zákazu nejedná. Focus RS tedy, alespoň doufejme, nikdy nepřijde o jeden z prvků, který ho dělá unikátním.

I tak bude ale zajímavé sledovat, jak se nakonec situace v Austrálii vyvine. Dojde-li k soudnímu sporu a Ford bude nakonec muset přece jen driftovací režim zablokovat, půjde i přes geografickou a legislativní specifičnost Austrálie o poměrně důležitý precedens, jehož dopady se mohou, byť třeba v pozměněné formě, přenést i na starý kontinent. Tak doufejme, že zvítězí zdravý rozum a že v Austrálii pochopí, že je nejdůležitějším bezpečnostním prvkem v autě jeho řidič. A toho zatím - možná bohužel, možná bohudík - zakázat nemohou.



Novinky